Wat doet een weddingplanner nu eigenlijk?

Foto door Sincerely Media

Wanneer jullie jullie bruiloft gaan plannen, begint dit vaak vol goede moed en met veel enthousiasme. Maar als je begint na te denken over alle details, beslissingen die genomen moeten worden en het uitzoekwerk dat hierbij komt kijken, kan het al snel overweldigend worden.

Met een fulltime baan of andere verplichtingen kan het een uitdaging zijn om tijd en energie te vinden om te plannen, zelfs met een behulpzaam familielid of vriend(in).

Maar wat gebeurt er als de mening van deze helper niet (meer) strookt met jullie visie? Of als de grote dag eraan komt en ze vooral willen genieten van de feestelijkheden? Hier kan een weddingplanner tussenbeide komen en de stress verlichten, jullie door het besluitvormingsproces leiden en ervoor zorgen dat jullie en jullie dierbaren ten volle van de dag kunnen genieten.

De mogelijkheden van een weddingplanner

Weddingplanners zijn experts die onschatbare middelen kunnen bieden om een gepersonaliseerd, mooi en soepel lopend evenement te creëren met inachtneming van jullie budget. Een planner geeft jou, en iedereen die bij het planningsproces betrokken is, de kans om je te concentreren op de algemene details en wat de meesten beschouwen als de “leuke” onderdelen van het planningsproces (menu proeven, styling, enz.) terwijl zij de logistieke zaken op zich nemen en contact houden met de betrokken leveranciers.

Wanneer je gaat googlen op weddingplanners en hun diensten, zul je zien dat ze een verscheidenheid aan pakketten aanbieden, variërend van ceremoniemeesterschap tot full-service huwelijksplanning. Soms gebruiken ze hiervoor andere termen, of geven ze hun pakketten catchy namen. De kern van al deze pakketten is ervoor te zorgen dat de trouwdag soepel verloopt. Klinkt eenvoudig, toch?

Foto door Marissa Grootes

De realiteit is dat een weddingplanner tussen de 20 en 40 uur besteedt aan een ceremoniemeesterpakket en vanaf 75 tot meer dan 150 uur aan volledige wedding planning – en alleen al op je trouwdag gemiddeld zo’n 10 tot 12 uur! Laten we kort de grootste verschillen uiteenzetten tussen een ceremoniemeesterpakket en een volledige planningpakket, en waar een planner verantwoordelijk voor kan zijn in elk van deze opties:

Ceremoniemeester:

  • Begint jullie ongeveer twee maanden voor de bruiloft te helpen met het planningsproces;
Foto door Eric Smeets
  • Helpt bij het communiceren van de laatste details en logistiek met door jullie geselecteerde leveranciers;
  • Creëert een uitgebreide tijdlijn voor dag om te delen met zowel leveranciers als jullie en jullie direct betrokkenen (denk hierbij aan getuigen e.d.);
  • Is ter plaatse op de trouwdag en geeft leiding aan leveranciers en zorgt ervoor dat de tijdlijn wordt gevolgd en dat de dag soepel verloopt.

Volledige wedding planning:

  • Is vanaf het begin bij jullie bruiloft betrokken, soms zelfs al voordat jullie een datum en locatie hebben gekozen;
  • Helpt bij het vastleggen van jullie visie en het opstellen van een realistisch budget;
  • Legt contact met professionele leveranciers om jullie visie tot leven te brengen en beoordeelt alle contracten;
  • Communiceert alle details en logistiek met leveranciers gedurende het gehele planningsproces;
De babs maakt het bruidspaar aan het lachen tijdens de buitenceremonie
Foto door Paul Rous
  • Helpt bij het creëren van een samenhangend ontwerp op basis van jullie visie en budget;
  • Is er om jullie te begeleiden tijdens de planning en advies te geven over aspecten zoals uitnodigingen, gezinssituaties en het verloop van de trouwdag;
  • Doet verder wat onder ceremoniemeester staat vermeld.

Waar je waarschijnlijk nog niet aan gedacht had

Hoewel planningspakketten veel essentiële diensten bieden, zijn er talloze andere taken die jullie planner kan doen om een stressvrije en plezierige ervaring voor iedereen te garanderen. Sommige van deze minder bekende diensten zijn:

Bruidspaar snijdt de taart aan
Foto door Paul Rous
  • Zorgt ervoor dat er een paraplu in de buurt is als het lijkt te gaan regenen;
  • Draagt je lippenstift bij zich, zodat je deze hebt wanneer nodig;
  • Zorg ervoor dat je de hele avond hapjes, avondeten en je favoriete drankje bij de hand hebt;
  • Krijgt op magische wijze al je persoonlijke spullen ingepakt en zorgt dat ze gaan naar de plek waar ze na het feest naartoe moeten.
  • Zorgt ervoor dat er een bord en vorken bij je taart zijn voordat je hem aansnijdt, zodat je ceremoniële plak een plek heeft om te landen;
  • Belt discreet 112 wanneer een van jullie gasten een medisch noodgeval heeft.
  • Geeft jou en je partner (en getuigen) pepermuntjes en tissues voordat de ceremonie begint;
  • Voorkomt dat dronken of ongeplande gasten op de microfoon stappen om een toost uit te brengen of een toespraak te houden;
  • Schopt iemand van je huwelijksfeest als ze lastig worden;
  • Helpt de fotograaf/videograaf om de perfecte opname te maken (gooit een sluier in de lucht voor een opname door de wind, houdt extra lampen vast, hurkt achter je om je jurk vast te houden zodat deze niet vies wordt, enz.)
Foto door Paul Rous

Uiteindelijk is een weddingplanner een essentiële investering die expertise, ervaring en gemoedsrust brengt op jullie speciale dag. Vertrouw op jullie planner en weet dat zij het beste met jullie voor heeft.

Klinkt als iets dat jullie kunnen gebruiken? Ik maak graag nader met jullie kennis om te bespreken hoe ik jullie kan ondersteunen. Boek een vrijblijvende kennismaking in mijn agenda in!

Foto op frontpage door Beleef Je Portret.